Saturday, June 25, 2011

SW: Struktura 1 a viac-uzivatelskeho OS

Jednouzivatelsky (MS-DOS) nevyzaduje prihlasenie, pretoze nerozlisuje uzivatelske role, nemusi byt real-time, moze byt davkovy. Viacuzivatelsky system umoznuje pracu viacerych uzivatelov sucasne (Time sharing). Podporuje multitasking, multiprogramming alebo oboje.

- rozhranie medzi HW a aplikaciami
- spravuje vypoctove prostriedky - fyzicke a logicke
- abstrahuje zlozitost HW
- poskytuje rozhranie aplikaciam

OS podpora pri sprave HW:
- kernel mod - CPU moze vykonavat vsetky instrukcie zo svojej instrukcnej mnoziny
- user mod - povolena je len ista podmnozina instrukcii

OS podpora pri sprave pamate:
- ochrana pamate
- podpora virtualnej pamate
- preklad logickych adries na fyzicke adresy

Podpora prepinania kontextu
- reakcia na prerusenia - teda asynchronne udalosti
- programovatelny interny casovac - generuje prerusenie po uplynuti nejakeho casoveho kvanta

Podpora efektivnych operacii I/O zariadeni
- DMA, interrupt


vlastnosti OS:

  • viaculohovy - sprava viacerych procesov na 1-procesorovom systeme (time sharing), ochrana pamati a planovanie procesov 
  • viacvlaknovy - proces sa moze skladat z niekolkych sucasne beziacich uloh, zahrnuje aj planovanie uloh
  • viacprocesorovy - podpora prace s viacerymi procesormi na viacprocesorovm systeme 
  • viacuzivatelsky - viac userov naraz, identifikacia a vzajomna ochrana uzivatelov 
  • unifikovane prostredie - prenositelnost medzi platformami 
OS moze byt implementovany ako monoliticky system alebo ako layered system. Monoliticky system je implementovany ako jeden proces. Program je rozcleneny na funkcie a procedury. Vacsinou vsetko bezi v kernel mode. Layered system zase rozdeluje pracu medzi vrstvy. 

Zakladne komponenty OS: 
  • Security 
  • Network management 
  • file system management 
  • secondary memory management 
  • I/O mamagement
  • main memory management
  • process management
  • processor management